Ingen kommer ihåg en fegis!

Felicia från himmelriket här. Heejheej. Vi är i Hoi An, Vietnams mysigaste lilla stad. Påminner om Venedig minus allt vatten överallt korsat med Visby. Ungefär. En av många trevligheter är att här kan man sy upp vad man vill och "göra" egna skor! Nu förstår ni varför jag trivs! Idag har vi sprungit mellan vår tailor och jättesöta skomakerska. Jag har blivit runtskjutsad på moppe till diverse bankomater eftersom många tycks ha slut på pengar. Det kryllar av köpglada turister och jag är ganska säker på att damen före mig vid bankomat nummer tre länsade den på pengar. Imorgon blir det provning av allt vi beställt och det kanske går käpprätt åt helvete men då har jag i alla fall försökt! Och på tal om att leka med livet så snubblade vi förbi ett spa efter att vi (förhoppningsvis) fått våra önskemål förstodda och betalat klädkalaset. Så det blev waxing och manikyr på den! FY BUBBLAN (bättre språk mamma?) vad smärtsamt det förstnämnda var! Jag undrar om jag verkligen förtjänade den alltså. Det kan ha varit en hälsning från plånboken.. Elin som var före mig kved livet ur sig men jag var uppe bland molnen och tänkte att jag var lite mer hårdhudad.. Hårdhudad my ass. Nu ligger jag på vårt rum och har beställt upp en bananshake som plåster på såren. Med himla fina naglar! Gött mos.

I övrigt så gick alla bussresor hit bra, fast vi såg ut som troll när vi var framme. Dessutom blev vi fast i Nha Trang över natten innan vi kunde ta nästa buss hit, men det var bara bra för vi hittade sötaste nattmarknaden med den godaste sushin jag någonsin ätit! HEJ SMAKSENSATION! Jag ville gifta mig med makin där och då. Men det kunde jag inte för nästa dag drog vi upp i ottan och lämnade Nha Trang med bussen mot Hoi An som skulle ta max åtta timmar men som tog tolv timmar. Busschaffören bedrev någon slags svart business och plockade upp både människor och kartonger längs med vägen, någon vietnames la en pizza och den där jävla musiken var på nonstop. Vi träffade Papa Joe och Brorsan från Australien vilket var very nice fågelbice! Speciellt när vi blev dumpade utanför Hoi An stad mitt i natten, slapp känna oss små och ensamma och kunde splitta en taxi. Papa Joe drog skämt om att vi var hans ryska adoptivbarn och så var vi framme vid vårt Sunflower Hotel! Här är alla hur gulliga och hjälpsamma som helst och frullen är den bästa på länge!

I'm on a bus motherfucker, I will never forget.

Mors! Imorgon blir det upp i ottan Igen så lång historia kort så hade vi det bäst på Phu Quoc. Dem sista dagarna hyrde vi en liten hingst att ta oss kring ön. Den första dagen körde vi mest vilse och fick se hela den norra delen av ön inklusive ett litet charmigt vattenfall mitt i djunglen. Allt utom själva stranden som vi faktiskt letade efter. Men det var nice ändå för det var kul att köra och Elin fick äta den godaste mackan någonsin på en liten resturang mitt i djungeln. Dessutom var det väldigt fint! Ett litet minus bara för två små barn som hjälpte oss när vi var ovanligt mycket vilse för att sedan blocka vägen och kräva pengar! Sneeaky! Dem fick en krona och ett finger sen drog vi och bajsade snett på alla barn i framtiden. Vi avslutade dagen med en fet glarre på Alanis Coffee Deli i stan med en riktigt fin glassmeny! Och så råkade vi shoppa lite också men mest roliga nödvändigheter som sidenlakan.

Den andra dagen satsade vi på den södra delen av ön och det gick bättre för vi hittade stranden vi ville till. Sao Beach! Dessutom stannade vi till på en pärlfarm på vägen så jag fick mig ett fint armband. Phu Quocs pärlor sägs vara bland dem finaste i världen! Sen var det chill med pill på stranden resten av dagen och jag läste ut min första bok! Och efter att ha överlevt diverse gropar, dammoln från bilar, stora stenar och lössand som fick mig att andas liite häftigare som driver firade vi med en öl i solnedgången!

Nu har vi tagit oss från Phu Quoc till Ho Chi Minh till Nha Trang med buss för det mesta. Bussen till Nha Trang var asball med sköna liggsäten åt folket! Imorgon bär det av till Hoi An där vi tänkte dingla kvar en dag eller tre. I övrigt  hatar jag allt som har med vietnamesisk musik och film att göra (dem envisas med att sätta på någon av dem på bussen och skruva upp volymen för att sjunga med, och om dem inte har tv så har någon som tur är en MOBIL! FAN alltså) Samt tutor av alla dess slag, som precis som i Bangladesh missbrukas här. Även på natten. När jag vill sova.

I'm on a boat motherfucker, don't you ever forget!

Idag blev det snorkelutflykt och jag tror jag bränt mina vingar, men det var det värt för vi har fått se några av dem finaste stränderna eveer! Det börjar bli många sånna nu men jag kan ta det! Vi solade och jag körde bomben från båttaket med några tyskar. När vi var helt slut efter att ha fått simma in till alla fina stränder själva kittla det dödsskönt med en supergod lunch på båten. Våran guide var lika orolig varje gång vi skulle ta oss upp för stegen till taket, men det är lurre vafaan! Tills jag halkade till och slog smalbenet. FITTMYR! Sen fick inte jag gå upp själv mer. Vi avslutade med att åka till en av dem finaste stränderna jag sett! Kritvit sand, långgrunt knallturkost vatten Och så serverade dem Den Godaste Bananshaken ever! Den var så god att jag vägrade lämna den när vi skulle dra, så dem fick vänta på mig. Men Visst är det skönt att ha det så!?

(Nu var jag Asbra och la till lite bilder från Ho Chi Minh också. Kolla så ni inte går i en av vietnamesernas fällor. Sneeaky!)

Igår trådade vi våra ludna i cirkus 2 timmar också! Vi tänkte dra en wax men det här var väl kul! (För oss) Som en mänsklig epilator liksom.

Sol, vind och vatten!

Heej. Dag 9 här och det här med dagar börjar bli svårt att hålla koll på. Ungefär lika svårt som det här med internet här i Naam. U.s. Militarystyle! Facebook är spärrat av regeringen och le connection är sämst. Men deet gör inget för vi har det bra ändå! Vi solar och badar och läser böcker på stranden. Har hittat våra solstolar vid La Deauville där dem servar godaste fried nudles! För någon kväll sen käkade vi grillad seafood som vi fick välja ut själva och så fick vi lära oss att göra vårrullar av det. Avslutade med en bananpannkaka con choklad, sååklart. Har slutat hålla koll på mitt intag av pannkakor.. precis som med dagarna. Visst är det skönt att ha det så? citerat Di Leva!

Phu Quoc!

Sen igår är vi äntligen på Phu Quoc Island, i Duong Dong Town på vårat Charm Hotel & Resort och på dag 7. Nattbussen vi tog och som skulle vara framme klockan 7, lagom till färjan som skulle gå klockan 8 droppade oss på buss- tationen klockan 4 istället.. Det gick mycket snabbare och Mycket guppigare. Så nu har vi kört buss på puckelpist också! Vi fick hjälp av den enda och gulligaste engelsktalande vietnamesen som kirrade skjuts till hamnen och där hängde vi med en nice brutta från Skottland/England. Spelade yatzy och snackade skit. Nu ska vi chilla ballen och sola järnet i en vecka utan att bry oss om något annat än fina stränder och god mat! Kanske drar en mopped runt ön med tanke på hur bra vi är på det. Överlevde vi att gå över gatorna i Ho Chi Minh City (alltså vi snackar gå ut MITT i trafiken och hundratals moppeder) så klarar vi det här! Precis som att vi gick över gatorna i sansat tempo så att mopparna kunde läsa av och väja för oss, kör vi i sansat tempo så att vi inte dör om vi ramlar! Det är lugnt morsan, jag har en plan!

Ho Chi Minh City

Helloo! Vietnamstyle. Dag 5 här och vi styr mot Phu Quoc med nattbuss om någon timme! Nu när vi äntligen lärt oss gå över vägen, mitt i traffiken utan att dö! Och dessutom lärt oss hitta i Ho Chi Minh kaoset. Den här staden är helt galen! Igår kollade vi in Vietnams Notre Dame, Botaniska trädgård, Vincom Center (en skön galleria) och nattmarknaden. Dessutom spårade mina matvanor helt när jag bestämde mig för att prova helt nya maträtter vilket resulterade i trasigt ris och rivet fläsk (broken rice with shredded pork) samt råa nudlar (crispy nudles). Det ända som gick hem var Zorokölen som var god. Felicia got no fear but a lot of beer! Idag gjorde vi en utflykt till Củ Chi tunnlarna som Vietnameserna använde i Vietnamkriget! Sjukt ballt, dem var ännu mer sneaky än jag anade! Vi fick lära oss en hel del om deras grotteska fällor och provkrypa i deras klaustrofobiska tunnar (som dem ändå forstorat en gnutta för feta turister) Sen flanerade vi runt stan en sista gång, som för övrigt kryllar av ljusslingor i alla färger och former inför det kinesiska nyåret och spanade in Peoples Committee Hall, Rex Hotel och den myllrande Ben Thanh Market som har allt, precis som jag vill ha det. Det var lite! Nu måste jag draa!!

Fortsättning följer:

När vi kom till Ho Chi Minh var vi dödströtta och besällde take away och kollade på The Bachelorette på rummet. Lugna pungar.

En liten lekpark precis vid trädgården!

Ho Chi Minhs Notre Dame!

Ho Chi Minhs ända trottoar?!

Trasigt ris med rivet fläsk...

Våran utsikt!

Här åt vi vietnamesiska nachos och råa (crispy) nudles.

Phan Ngu Lao!

Nyårsbelysning.

Mitt i fucking roaden!

Nattmarknaden.

Cykeltaxi hem!

Dem försökte lura oss på pengar men tji fick dem för vi var panka!! Suckers.

Cú Chi tunnlarna!

En krigsmaskin.

En av alla brutala krigsfällor! Sneeaky.

Guiden skalade en blomma som blev till en kanin. Kriiga inte, skala blommor.

Vietnamesernas gummitofflor som dem bar bak&fram för att luras. Sneeaky!

Tunneln in action!

Vårrullar is the shit.

Frozen yoghurt!

Helpyntad stad!

Köpte matsäck till nattbussen i en fräsh foodstore i Vincom center. Jag älskar mataffärer utomlands!

Kirra lite färskt bröd också. Bästa affären ever! Man langade upp allt bröd man ville ha på en bricka och pejja. Och massa bröd fanns det, all you breadlovers out there. I like!

Peoples Committee Hall by night!

Koh Samet.

Tro inte att vi drog från Thailand utan att spana in några sköna stränder. Dag 2 tillägnades stranden vi bodde på för att väcka pigmentet till liv och dag 3 hyrde vi en babyblå moppe för att ta oss runt Koh Samet. Jag körde med Elin som mentalt stöd och vi överlevde! Trots att vägen var som en svart puckelpist all the way! Vi filmade precis när vi kämpar oss förbi ett gäng fotgängare och vi var inte fullt så coola som vi tänkte så alla föräldrar kan vara lugna och glada. På kvällen drog vi en drink, manikyr och pedikyr. Jetlagen var på topp!

Goood Morning Vietnam!

Spana in farsan här! Dag 4 här och vi blev insläppta i Vietnam med ett skratt. Eventuellt ett hånskratt men vi tog det vi fick med tanke på att vi inte var säkra på att bli insläppta utan varken visum eller bevis på att vi inte tänkte stanna här! Att vara svensk underlättade tydligen! Träffade dock på några svenskar när vi hämtade ut väskorna som nästan blivit lurade på pengar för att få komma in. Men huvudsaken var att komma in så vi hade redan hunnit bli nervösa och bestämt oss för att muta någon om det krävdes. Hardcore! Bara dem hade hjälpt oss på traven.. Hur gör man liksom?! SÅ efter att ha gått upp tillsammans med solen, åkt 45 minuter båt, 4 timmar buss, 90 minuter flyg och 40 minuter taxi ligger vi på vårt hostel med take awaymat och den sista biten av min marabou! Gött vårrulle.

Häng med till världen, slit dig och kom loss

Hola! Dag 2 här. En mindre kul flygresa (jag hamnade mellan två bredaxlade österrikare som kollade konstigt på mig när jag försökte att inte svämma över hela flyget mest för att jag saknade Elias samtidigt som jag kollade på Toy Story 3 två gånger) en bussresa, en hotellövernattning i Ban Phe och en båtresa senare har vi slagit oss ner på Koh Samet! Planen är att chilla ballen för att sen fortsätta till Vietnam. Been here done this liksom. Inte utan en fried rice med ananas och kyckling dock! YUM. Hoppas att ni inte fryser ihjäl där hemma!

Goodbye my lovers

I fredags hade jag avskedsfest! Alla var där! Craig med! Jag festade för 4 månader. Det var heelt crazy, hur kul som helst! Bara att springa till bussen var en upplevelse i sig! Nu vet jag hur det är att vara skadad i krig. Nästan i alla fall. Det kom inte blod ur maja men blåmärken och träningsverk fick jag allt! Sen ville Darin säga hejdå också. Nästan i alla fall. Och så körde vi skrattdansen på högtalaren. För jävla fult men Väldigt kul! Tack! Alla mina döläckra ladies för ett avsked i världsklass! Jag kommer sakna er.

The end of a decade!

Det var ett tag sen nu men nyår firades med pompa, ståt, ceviche, oxfilé och vit chokladmousse! Och så lite sprit på den. På tolvslaget sprang vi runt med tomtebloss på Ip så klart! Hejdå 2010, jag hoppas 2011 kickar ditt ass. (Hur bra blir det inte då med tanke på hur grymt 2010 var?!)

Just keep swimming!

Jag bokade precis in mig och Elin på ett hostel i Miami Beach och sparade oss en hel del hunkor! Det gick ju superbra när jag och Elias tågluffade. Och om det nu är så att någon insisterar på att sno våra grejer så kan vi använda pengarna vi sparar och köpa nya?! Åh ibland är jag så bra på att vara positiv.

The chosen ones

Dem här bågarna blev det, lagom snygga va! Jag hämtade dem för exakt en vecka sen och jag blir fortfarande lite yr när jag sätter på mig dem. Det vill säga Om jag sätter på mig dem för jag har en tendens till att glömma bort mitt nya liv som glasöga..

Felicia Snäll Smith

Jag hade visst inte varit helt elak förra året! Här har vi några av bevisen. Ett objektiv hit, en byxdress dit, ett och annat platt kuvert och så var min fina jul gjord! Av mig själv fick jag nya träningskläder, inslaget och allt! Jag vet att jag ska bort nu men när jag kommer hem kan träning komma att behövas if you know what I mean. Alldeles för många av mina laster lurar out there...

Like sands through the hourglass, so are the days of our lives.

Fett inlägg, fett intro! Pang bom HEJ 2011! Jag inledde med dödsskönt häng con mis amigas bönas, bakis som fan. Vi kollade på Ivanhoe och svulla pizza! Bästa på länge. Och så det bästa från mina häng 2010;

När jag och Ems chillade pillen på Langkawi och shoppade loss i Kuala Lumpur, Malaysia. Ems fick en fet gubbe från Dubai efter sig och jag fick ofrivilligt se en snopp mitt på gatan.

När jag och Ems gjorde Borneo! Öluffade, kollade in orangutanger och missbrukade nygräddade våfflor.

När jag och Ems avnjöt världens finaste solnedgångar, dansade på högtalare med sköna folk, lunchade vid en aktiv vulkan och matade apor på Bali. Största apan på stället insisterade på att slå sig ner med sin bara stjärt i mitt nytvättade hår. Och så liftade jag med en moppe för att hämta pengar en utekväll..

När vi tog oss till Koh Chang, Thailand, övernattade på på 1 cm tjocka madrasser i Trang, blev kända för att ligga på stranden och smuttade bananashakes. Dessutom fann jag meningen med livet med hjälp av en hägmatta, en bucket och så lite reggae...!

När Ems kom och vi hade bucketnight, slira på Bj och gick på maskerad som Sandy, Cleopatra och Catwoman! Emelie breakade skiten ur V-dala!

När vi cidrade, dansade och skrev våra namn på lappar på Norrlands.

När jag vann en biljett till Slagsmålsklubben på Musikens hus för att jag skrev mitt namn på en lapp och tvingade med mig Elias. Båda trodde att förbandet var Slagsmålsklubben..

När vi gick på dormpartey, dansade i fönster till gamla godingar och åt korv!

När jag och boysen drog till storstaden, shoppade och åt Ben&Jerrys! Jag gick in i en lyktstolpe också.

När vi drog på oss våra nyfyndade kläder från storstadstrippen och gick ut och dansade som galningar. Conversen var på och det var allsång i taxin.

När jag, mamma och mormor åkte ut en sväng till Gräsö.

När vi firade Valborg med världens finaste väder!

När vi grillade fettostekar på engångsgrillar i studentstaden!

När vi gick på Malins skiva med havstema!

När vi hade picknick vid  Skaris när det började bli varmt.

När vi gick på Filles skiva!

När Allefjong tog studenten!

När vi åkte till Finland, träffade släkt i Salo och flanerade runt i Åbo!

När vi drog till Barca och njöt av livet! Shoppade, åt god mat, solade, badade och slirade om kvällarna. Årets citat blir nästan "Jag ska lägga alla mina pengar på mat!" - Anna

När vi direkt efter Barca åkte till Gotland för att fira världens bästa midsommarafton med god mat, ett alkispar och folk vi hittade på stranden!

När jag och Elias tågluffade genom Europa och rälsade mellan alla länder, med eller utan matsäck, ensama eller omringade av människor, på  dagen eller på natten, i liggvagn eller sittvagn.

När vi åkte till Irland och flanerade runt för att finna dem typiskt irländska vyerna. Och blev kallade "The Swedish Vikings" på bussen.

När vi spenderade en dag i Paris och åkte upp i ett blinkande Eiffeltorn!

När vi åkte förbi Bryssel, Belgien och flanderade runt bland kissande statyer, vackra byggnader och söta antikaffärer. Jag lärde mig att Tintin kommer därifrån också.

När vi åkte till Amsterdam, Holland och hamnade mitt i en fotbollssegerfest, hyrde cyklar och gick på porrshow. Tror bestämt att vi var nära på att bli rånade i en gränd också. Tacka vet jag det vilsna killgänget som dök upp.

När vi drog till Wien och gick vilse bland vinodlingar och gick på finaste tivolit!

När vi åkte till Budabest, Ungern och smuttade på den godaste piña coladan och badade på badhus. Om jag minns hur jag fick piña coladan? Jag hade parkerat Elias på en resturang framför fotbollen medan jag gick i affärer och när jag kom tillbaka och satte mig kom servitören med piña coladan. Ofta han visste?!

När vi kom till Split, Kroatien och bodde hos en jättetrevlig familj, käkade chokladpannkakor och åkte till Brac för att se det finaste vattnet jag sett och dricka take away drinkar!

När vi stannade till i Belgrad, Serbien helt utsvultna och drog ett fett mål på Donken innan vi tog en titt på stan.

När vi kom till Naxos, Grekland och träffade dem här stjärnona, hyrde moppar och solade i hängmattor till en skönsjungande italienare.

När vi stannade till i Rom och kollade in Colosseum. Jag tappade balansen på metron och mosade en kille med min ryggsäck.

När vi tog oss till Pisa för att äntligen få se det lutande tornet!

När vi drog till Florence, gick på marknad, slicka dyr glass och kollade på allt fint!

När vi åkte till Venedig, åkte gondol och frossade i masker och vackra gränder!

När mitt första kusinbarn Viggo döptes och Anders förklarade att han hade snea tänder för att visa att även gudar kan vara mänskliga.

När jag fyllde 21 och gjorde en heldag med Fille och Fella och drog till Stockholm! Shoppade, käkade gött på TGIs, ölade och åkte runt på Grönan!

När jag fyllde 21 och alla sköna bönor kom och firade med mig, dansade i sofffor och genom hela huset!

När jag och Elias åkte ut till Ulvakvarn och åt paj och glass den sista sommardagen.

När jag blev så jävla full att jag hittade människor i buskar och var med om den värsta bakfyllan i mitt liv.

När jag varit med om den värsta bakfyllan i mitt liv, sov hela dagen och åkte ner på stan och käkade matståndsmat på kulturnatten.

När jag bjöd Allefjong till London för att shoppa loss i den bästa staden med dem mysigaste kvarteren och godaste maten.

När jag rockade Flurran tillsammans med resten av Ica för första gången!

När Ems kom och förgyllde min vardag! Och insisterade på en vimmelbild som blev min bästa någonsin..

När vi flydde till Gotland och chillade ballen.

När vi sjöng och dansade som galningar till Parken!

När vi hade glöggafton och utgång på den!

Surfin' Bird

Well everybody's heard, about the bird! bird bird bird, the bird is the word! bird bird bird, the bird is the word! yeah! Don't you know about the bird? well everybody's heard, about the bird! bird bird bird, the bird is the word! bird bird bird, the bird is the word! bird bird bird, the bird is the word! yeah! Jag är fri som en fågel!