Vem hänger i Sydney och dinglar som få?!

 
 

 
Hej Hallå! Förbered er på ett maffigt inlägg för Nu tänkte jag bjucka på lite Sydney! Soooft. Sa hej till grabbsen och flög från Perth för två måndagar sen. Här trivs vi som hajen i vågen. Det osar England korsat med Sverige och så massa värme på den! Kungen! VARNING! För många bilder på Operahuset.

Dag 1 fick bli chill med pill hos fina Stina, som kom och hämtade oss på flygplatsen, tog med oss hem till hennes och Jannes supersnygga showroom i Balmain, gav oss skönaste sängen och bjöd på örtlax med potatismos och vin! Honey I'm home liksom.





Dag 2 började med så mycket som en riktig superfrulle med bland annat Stinas hemmagjorda müsli och färska jordgubbar... Sa jag att hon var kock? För det är hon! Sen masade vi oss ner till stan och hade picknick i botaniska trädgården där vi tog en lur innan vi promenerade till Operahuset, drog en glarre och spanade in det. På kvällen bjöds det på känguru! Lika coolt som det var gott.




Botaniska trädgården.




Rolig fågel! Första dagen i alla fall.










Operahuset frågetecken?!


Harbour Bridge!


Circular Quay.




Operahuset!



Dag 3 ville inte solen vara med längre så vad passade inte bättre än en shoppingtur längs George och Pitt Street!?Och så lite flanation bland restauranger och IMAX i Darling Harbour, fina fiskar och träd i Chinese Garden, shopping och dumplings lunch i Chinatown och en titt på Paddys Market på den! Sen blev det mysmiddag framför tvn, vilket kanske inte låter så exotiskt men är underbart såhär på resande fot.


Darling Harbour!






Inte konstigt att jag snubblar på mig själv hela tiden..


Fisksoppa.


Chinese Garden!








Morsan!




Portalen till Chinatown.


Supersöta chippchopparaffärer.




Såhär ser det ut när frugan och morsan slår på stort och drar in flera olika läckerheter.


Slemmigt men mättande!




Paddys market med allt du kan tänka dig, och eventuellt lite till.


Döläckra glajjer!


Döläcker Elin!



Dag 4 var vädret fortfarande inte ultimat för strandhäng så vi drog till Bondi Junction där vi flanerade i och runtom Westfield shoppingcenter. Svepte några sushirolls, köpte lite kläder och internetcafeade lite innan det var dags att dra hem för att gå ut och käka med Stina och Janne på Svens Pizzeria som servar Sydneys godaste pizzor och har haft Elin som tidigare anställd! Asnize!











Dag 5 drog vi en kinabuffé någonstans på Pitt street innan vi bestämde oss för lite flanation på Oxford Street där det var lite finare och mysigare! Här säljer dem juicer och yoghurt var man än går så jag har det baara bra. Hur fint klingar inte äppelpajsyoghurt på en parkbank? Kvällen bjöd på Stinas bror Anders, hans tvådödssköna grabbar Hugo och Adrian, spagetti med köttfärssås och en Stinas semla på den! Dagarna är luddiga men ryktet gick att semeldagen passerat..!




Queen Victora Building.


Oxford street osar gay och härligheter!


Massa fina affärer!









Dag 6 sken solen som den ska så vi drog till Bondi Beach sååklart! Skönare ställe får man leta efter. Vi drog ett stek i sanden, ett dopp mellan flaggorna och sushirolls innan solen gick ner och det var dags att dra hem till Balmain, där det för övrigt var ff eftersom resten av familjen dragit till några kompisar över natten. Så vi drog en runda på Woolworths, kirrade och drog tacos framför en rulle och skypade med las familias. Dessutom har jag till min stooora glädje upptäckt att dem säljer dem största, saftigaste och godaste färska dadlarna har så ni kan ju gissa efterrätten.


Bondi Beach?!


Beachwalken.










Sushirolls - Aussiefenomenet?!






Hemma på vår gata i stan.


Balmains supermysiga kvarter.




Vår ride.


Vår festmåltid!

Dag 7 sken solen ännu mera! Så vi liftade med en tant till fel färjeläger, tog en färja till Circular Quay och en till färja till Manly Beach, en något surfigare strand men inte sämre för det. Jag surfar på bellyn! Där dinglade vi heela dagen innan vi drog en Boost och tog färjan hemmåt. Den färjan var inte helt fel och bjöd på en heelt okej view over operahuset. Hej hej! Istället för att gå direkt hem mötte vi upp resten av familjen på Ma Ba Sa, en japanese fusion resturang där supersnälla Anders bjöd på supergod middag! Lyx!


På färjan från Balmain till Circular Quay.


Harbour Bridge.


Sydneys skyline?


Harbour Bridge och Operahuset! Tillsammans!


Operahuset!


Mot Circular Quay.


På färjan från Circular Quay till Manly Beach. Operahuset från en annan vinkel?!




Manly!






Det var marknad på gerre.


Manly Beach!




Gårdagens rester och en förträfflig picknick!




Vem behöver en surfbräda?!










Manlys hamn.


Första parkett på väg hem.














Jag säger inget så är ingenting sagt.




Deep fried pork in sweet and sour sauce. Mums.


Ma Ba Sa!


HAHA. Jag råkade ha ner killen framför oss gurka. Bygg inga varuberg tack!

Dag 8 flyttade vi in till stan och Alfred Hostel fo some backpackerliv i mitt första bruddorm! Stina packade med oss hennes müsli och några mackor och Hugo och Adrian följde med och vinkade av. Spanade in vårt nya område Surrey Hills och firade av med den godaste indiska middagen någonsin på Lal Qilal. Ja! Jag har börjat gilla indisk mat. Men så går ju solen ner på fel sida här också.




Butter naan with mangochicken någon?



Dag 9 bestämde vi oss för att spana in urmysiga Surrey Hills alla fina cafeer, balla affärer och second handgömmor. Drog en smoothie på Fifi Faueauxe, minglade sönder livet och bara va. När kvällen kom bestämde vi oss för att dra en lyxrulle så vi åkte till Bondi Junction, köpte på oss lite Marskakor och andra läckerheter och gick på No Strings Attached med en döläcker Ashton Kutcher!


En av x antal coola affärer.




Crown street where the shit goes down!


Fifi café!


Fräckaste pallen jag sett.


Strawberry smoothie!


Vintage stores i drivor!






Elin hittade sin look alike på biografen!


Jag med kanske.


Bio!


HAHA.

Dag 10 bjöd på klarblå himmel och sol så vi gick och la oss i Alfred Park några timmar innan det var dags att dra till Balmain för lite galleriöppning. Stina hade gjort svenska snittar som vi gick omkring och serverade innan vi själva tog oss ett glas bubbel och kollade in dem nya konstverken som kommit. När festen var över och jag klämt i mig x antal supergoda snittar blev det superroligt familjespel med charader, pupetier, painting blind och skulptering med lera. Jag och Elin krossade nästan men Hugo och Adrian var inte helt ovassa dem heller!


Vår promenad utanför hostlet.


Vårt hostel! Superfräsht och vänlig personal. Fem av fem bunkbeds!


Alfred Park utanför dörra.


Central stationen som var snygg.




Nu kommer jag inte ihåg konstnärinnans namn men jag kommer tillbaka! Fina tavlor var det i alla fall.




Stina och Elin!


Janne och Hugo in action under familjespelet!

DAG 11 vaknade vi upp i Balmain efter att ha haft slumberparty och crashat i Hugos rum. Bussarna slutade gå alldeles för tidigt så vi blev kvar! Efter en riktig brakfrulle och några matcher biljard (Vem är störst och vackrast i skogen?! Flisan! Och Hugo!) drog vi med Anders, Adde, Hugo och Stina till Maimon Sushi för att käka sushitrain! Hur nice som helst! Första gången för mig dåra och jag blev tagen med storm. Massor av olika sushibitar, pris beroende på färgen på tallriken och så plockade du bara på dig de som såg roligast ut. Klockrent! Och suupergott också. Sen kom vi på att det var St Patricks Day så vi och grabbarna drog in till stan för att spana in gröna hattar på kanelen! Drog en raggarrunda i The Rocks, Sydneys gamla stan och hittade Pancakes on The Rocks där vi dreglade över menyn en kvart innan alla bestämt sig vilken pannkaka man skulle ha. Jag och Hugo gjorde bästa valet och drog en (håll i er nu) Buttercream pancake with cream, vanilla ice cream, banana and homemade butterscotch sauce.. I know. Därefter bar det av hemåt för lite piff innan vi drog till stan, mötte upp Joel och Ben, drog några öl på Starbar och drinkar vid poolen längst upp på The Ivy. Hemgången bjöd på en skrikade Elin i en kundvagn och en mindre misshandel av en full irländare mitt framför ögonen på mig. Hej Kalaskväll!


Jag och Hugo in action!




Ett tåg kommer lastat med läckerheter!








Bästa Sydneyfamiljen ever!


Balmain.


Hyde Park.


Tant Felicia och tonåringen Hugo.


Elins pojkvän!


The Rocks.








Leta alltid efter den här skylten.


Den godaste pankakan jag ätit! Och jag har ätit många pankakor.






Ferre på gerre!



Dag 12 Ställde vi inte klockan för första gången på hela resan! Bakisdinglade järnet mest hela dagen. Käkade frulle och spelade kort. Knallade in till stan och drog några sushirolls. Tog mig an Westfield Galleria och shoppade lite. Käkade mysmiddag och spelade ännu lite mer kort.

Dag 13 var det lördagsmarknad i Glebe! Så vi spatserade dit för att gosa runt bland små stånd med allt från fjädrar till second hand kläder till snidade ramar, drog en fin kebabrulle på en bänk och köpte en varsin tisha innan vi var klara och redo gå vidare till Darling Harbour för att hitta på något roligt där. Med lite tur lyckades vi hitta Powerhouse Museum som bjöd på den roligaste utställningen någonsin om ABBA! Inte bara fick vi bli lite stolta, vi fick uppträda till Mamma Mia och Dancing Queen, sjunga karaoke till Honey Honey och SOS, svara på Abbaquiz och ta bilder med dem! Mellan utställningen sprang man till dem olika stationerna, scanade in sin biljett och gjorde sin grej! Hur ballt som helst! Efter den ferren var det bara att springa och köpa en flarra vitt, köra lite vinspel och gå ut! Efter några ändrade planer pga en öppen himmel slutade det med att vi hängde på våra fellow hostelkamrater som vi känt i cirkus 5 minuter till The Gaff som bjöd på whitetrash och helt jäkla underbar musik! Dansade oss igenom hela natten tills dem stängde och vi var tvugna att lämna dansgolvet! Aw -wait for it- soome! Abbaresultaten och utegångsbilderna bjuder jag på en annan dag.


Glebe!




Le market!








































Fastnade här en stund och längtade hem lite. Fast bara lite.




Askul film!



Dag 14 tog orken oss så långt som till Oxford Street och Sushitrain för lite lyxigt bakismunch. Sen var det bara hem och lägga Elin en stund innan vi mötte upp hennes kompis Hannes med Jonas x2 för att käka middag! Vi råkade vara lite sent ute men efter en överdrivet lång promenad lyckades vi tillslut hitta en riktigt mysig chippchoppar resturang nära George street där vi fick den välförtjänta middagen. Och så en mjukglass doppad i choklad för 1 dollar på Hungry Jacks till efterrätt?! Strålande Sickan! Skönt avslut på den dagen och dem två veckorna som gått!

Kommentarer
Postat av: Katarin

På min tid kostade det bara 50cent för glassen minsann ;) eller kanske var utan chokladen förresten? Aja kul att se, där har jag också traskat runt :D

2011-03-21 @ 19:45:43
Postat av: Frida

jag säger bara fyfan. Fyfan va härligt

2011-03-22 @ 12:29:34
Postat av: ellen

jag säger ingenting så har jag ingenting sagt

2011-03-22 @ 14:16:17
Postat av: Erika!

Men alltså, wow!? Det känns ju inte som att vi behöver vara särskilt oroliga för dig ;D

2011-03-25 @ 21:37:30
Postat av: FELICIA

Haha, kul att du kort den ockso Katta! Men holl med om att det ska vara choklad po?! Do betalar jag med gladje en dollar!!



Friida! Jag kan inte klaga :) Ser fram emot att komma hem dock. Malmo verkar inte helt fel de heller! <3



Bra sagt Ellen! Bra sagt.



Erika! Heej! Haha nej jag klarar mig fint jag :D Saknar er dar hemma bara!



Puss po er!

2011-04-07 @ 03:03:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0