If your going to San Francisco



Finns det några saker man kan göra då! Vi blev hämtade av Ann-Sofi och bjudna på tekalas med bullar, knäckebröd och jordgubbar innan vi powerdeckade bland dunet. Vid middagstid åkte vi med Jahlil till Crystal Village och mötte upp Sue på Rainbow Pizza där vi blev bjudna på den största salladen och den största pizzan med dem största vattenglasen till någonsin! Tur att det var skitgott dåå!









Dagen efter skjutsade Jahlil ut oss till Target och Marshalls där vi fick skynda fynda innan han kom tillbaka och tog oss till en galleria där han bjöd oss på indisk lunch innan han lämnade oss åt shoppingen! Efter några timmars extas bland trosor på Victorias Secret och kläder på Forever21 kom han och hämtade oss och Ann-Sofi bjöd på mexikansk soppa! Yummie to tummie!.







Tredje dagen var det dags att flytta in till stan och Sue så vi och Jahlil packade in oss i bilen. Han tog oss till ursöta Halfmoon Bay och Moonside Bakery där han fortsatte skämma bort oss och bjöd på lunch i solen innan vi körde till stan längs kusten! Så vackert så! Sue bor i en jättefin lägenhet med ett minst lika fint läge, tio minuter från Fishermans Wharf så vi hann med en raggarrunda där och downtown innnan solen gick ner och vi mötte upp henne och hennes inneboende Mishelle för att goffa olika sorters thailändskt på T2J Thai. Kalas!




Pårre på gerre!








Halfmoon Bay!


Godaste salladen på länge.




1 av 5011 backar!


Hamnen!


Hyde Street!














Elin och Mishelle!


Sue och jag!





Dag fyra bestämde vi oss för att göra Alcatraz, tyvärr gick det inte så bra eftersom det tydligen är väldigt poppis?! Skoja. Jag vet! Det fick bli en annan dag. På väg till Pier 33 stannade vi till på Rocky Mountain Chocolate Factory där vi köpte varsit äpple. Vilket låter bra men mitt äpple var insmetat med kolasås, vit choklad, choklad och marshmallows så det var bättre! SEN! Såg vi Maria Montazami så vi stalkade henne fram till Pier 39 där vi spanade in henne och dem gigantiska sjölejonen! Hej höjdpunkt! Efter bestämde vi oss för att hitta hjärtat av San Francisco också kallat Union Square och flanera där, vilket vi gjorde ett bra tag åt höger, vänster, neråt, uppåt och runt om innan vi insåg att vi gått förbi själva squaret tio gånger. Fint som snus var det iallafall. När fötterna började verka drog vi hemåt, måla läpparna röda och gick med Mishelle för att möta upp Sue och hennes vänninor på Shalimar där det bjöds på indisk ferre med vin och massa godsaker! Och brudskallar som alla var; en glass från Swensens (som råkar ligga utanför Sues lägenhet) på den! Hörde jag sticky peanut butter and fresh banana? Yuum.


Hemma på Sues gata i stan!


Lombard Street.








Golden Gate bron! Och den är inte täckt av dimma!




Promenadstråk vid hamnen.




Fishermans Wharf?!








KÄNDIS!


Avalancheäpple!




Sjölejonen is back!












Pastakvarten North Beach.




Pinade oss igenom Chinatown. Inga fler sånna på ett tag när vi kommer hem tack.








Hjärtat av San Francisco, Check!


Union Square.


Funfacts! Snett framför Elin satt en chippis och petade i näsan och brevid  honom låg en uteliggare och pratade med sig själv.. Eller i handsfree men jag satsar hela min veckopeng på han själv.






Forever 21 någon? Farmor Felicia blev stressad av musiken men annars var det bra!


Kalasmusig gågata.


På väg hemåt på Hyde Street.






Shalimar på Polk Street!








Favoriten!







På den femte dag startade Sue upp med yoga så Elin hängde på och jag återförenades med min goda vän löpbandet. Det var världens coolaste gym, ombyggt från en gammal biosalong med en stor filmduk framför bandet och fina målningar i taket så jag hade det baara bra! Gymmet bjöd på frukt och donuts också. Only in America?! En frulle senare packade vi in oss i bilen och fick en guidad tur av Sue! Drog en runda i The Haights bland caféer, hippies och vintagebutiker, kollade in gaykvarteret Castro, avnjöt en burrito på El Farolito i The Mission, slicka glass på Humphrey Slocombe där dem är kända för sina udda smaker som Jesus Juice (cola och rödvin) Olive oil och italiensk skinkglass. Jag satsade på Brown Butter och Secret Breakfast (whiskey och flingor!). Tro det eller ej men Yum! Man skulle ju kunna tro att jag aldrig äter något äckligt, och det är sant för jag är född gourmé! Maha.




Glasshouse!


Fina hus så det räcker och blir över till alla som vill bli min granne.




Haight Street!








Min första garage sale!


Påskpyntat hus.


Yoga på gerre!




San Francisco!










Castro?!




The Mission, latinoplacet con burritos.




Superburriton som räckte till både lunch, middag och papperskorgen!






Humphrey Slocombe!










Han fick ingen whiskeyglass med flingor han.


Poppis Daa.




Gatukonst överallt och ingenstans!






The painted ladies.


Husen alltså.



Sista dagen åkte vi till Alcatraz sååklart! Det råder delade meningar om det placet men jag och Elin tyckte att det var asvärt! Åkte dit med färjan, spana in omgivningen och drog en audio tour genom fängelset. Knallade runt med egna lurar och reste tillbaka i tiden till kallblodiga mördare och psykopater i princip. Dödscoolt. En lunch på Chowders i Pier 39 senare mötte vi upp Elins kompis Diana och raggade runt i gigantiska Westfield galleria innan vi gick för att dra en middag på The Cheesecake Factory, högst upp i Macys med kalasview över Union Square. 20 minuters väntan gav oss ett bord på terassen, kyckling och potatismos med smör- och vinsås, en cheesecake med hallon och vit choklad samt en chokladcheesecake med cookie dough! Jävlar vad gott det var. Och kalasfint avslut för den här gången!
















Jag levde och lalla runt och gjorde reklam för Sues företag i hennes underbara fleece.






















Så går det när man är elak.




























Pier 39 kalas!








Soppe i brö me brö. Göttit!




Union Square by nästan night.




Matbilder istället för nummer köper jag!








Ere fest elle?


Förrätt. Godaste brödet i stan!


Varmrätt.


Efterrätt!


Mer efterrätt!


Och nej jag beställde inte in två till mig själv. Så tjock har jag inte blivit...


Elin och Diana!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0