Fina Zeelands Fem Första.

Dag 1 skjutsade Stina oss till färjan och ett stressigt hejdå senare satt vi på väg till Circular Key och flygplatsen. Införskaffade diverse souvinirer och lite lunch innan tåget skulle komma. Elins hamburgare blev attackerad av ett gäng oförskämda fiskmåsar som snodde locket mitt framför nästan på henne! Får det vara så?! Detta resulterade i att jag fick springa omkring med min sushiroll och sparka efter fågeläcklena vilket i sin tur ledde till en upprörd gamal tant som helt klart missat att det var fåglarna som börjat. Sen blev det tåg till flygplatsen, lite taxfree och till vår stora glädje ett plan med skärmar (Hej Inception) innan vi landade i Christchurch och sprang omkring i hundra år innan vi hittade snubben som skulle ta oss till vårt motel. Bajs är allt jag har att säga efter det. Motellet var ägt av chippchoppare som bajsat ner vår bokning så vi kom inte så bra överens. Men det positiva är att vi bara skulle sova där en natt och att dem hade duntäcken!




Dag 2 checkade vi ut fort som fan, hämtade upp våran campervan hos Rentalcar Village och gav oss ut på fel sida av vägen! Jag hade bara tre timmar sömn på nacken så Elin fick äran att börja. Eftersom hela Christchurch centrum var avspärrat och bilköerna runt var farligt långa så bestämde vi oss för att dra till Akaroa, en liten fransk koloniby två timmar från Christchurch. Så vi handlade upp oss på föda och körde ut i bergen. Och här började vyerna! Höga berg, gröna ängar, tusentals tjocka får, sjöar och dalar. Vi hade ont i hakorna när vi kom, fram till Akaroa och en raggarunda genom den söta byn senare hamnade vi på den ända campingen som fanns Top Ten Holiday Park där vi efter att inte kunnat bestämma om vi ville stå nära toaletterna eller den fina utsikten fick en plats med båda! Sooft fudge. Drog ett svanhopp och bröt höftbenet, lagade campingmat för första gången (!) och inveg mysbilen!




























Dag 3 inveg vi med Weet-Bix - New Zealands favorite cereal! Sen var vädret en gnutta schizofrent så medan solen fortfarande hade en chans mot molnen tog vi en promenad längs med hamnen och spanade in alla söta hus och affärer, gick på fudgeprovning nummer 1 och investerade i en passionsfruktfudgebit som färdmedel. Sen blev det ROADTRIP och vi körde genom bergen med Lake Tekapo som mål! Hela vägen kryllade av moln tills vi närmade oss the final destination och till vår stora glädje ett blått hål i himmlen!? Jag skämtar inte, någon hade öppnat pärleporten! Men det var inte dit vi var på väg, för vi kör Asbra! Har bara blivit tutade på en gång. Och jag tror det var för att vi var snygga.

























































\











































Dag 4 bara osade ROADTRIP! Det dåliga vädret hade kommit ikapp oss så vi slängde oss in i bilen och körde mot solen och Queenstown genom dem sjukaste bergvyerna ever! Asballt är bara förnamnet. Stannade till på Mount John och drog en cheesecake till den säkert jättefina utsiken som tyvärr inte syntes bakom all dimma. Och så lite fin Wanakasjö på den! Efter x antal timmar och fotostopp körde vi genom ett dövackert Frankton och nästan förbi Queenstown innan vi såg gondolan och insåg att vi faktiskt var framme. Ingen skylt här inte! Men en superfin liten stad med värsta pulsen och vackert väder! Hittade informationen och slutligen Queenstowns "billigaste" camping Queenstown Lakeview Holiday Park, en femstjärnig camping med fräshaste faciliteterna på ett berg med utsikt över laken of cörs. När vi installerat oss där drog vi en raggarrunda i staden, lyssnade på lite gatumusik och spanade efter Mordorbergen som man tydligen skulle se från Queenstown centrum. Det fanns några att välja mellan så när vi äntligen bestämt vilka det var hade de blitt mörkt och dags att knöla in sig i bilen.





































































Dag 5 började så bra som med lite Bungy Jump från Kawarau Bridge, Bungy Jumpens urfader på blygsamma 43 meter rakt ner i floden ba. Jag fick tid på dirren, gick ut på bron, fick mina fötter lindade tills jag inte kände dem, blev trackad av bungysnubben, filmad av mamma Elin, uttvingad på avsattsen och hann knappt njuta av utsikten innan dem sa åt mig att hoppa. Bad om en minut men den gubben gick inte så det var bara slänga sig ut! Det sista dem sa var att inta dykmode innan jag nuddar vattnet, annars "are you gonna smash your face up". Roligaa timmen! "But the swelling isn't gonna be so bad couse the water is freezing" Amen skönt då! Behövde dock inte nudda vattnet den här gången men det hade kunnat vart en nice kryddning! När jag kom upp, levande och i en aning extas möts jag av en rörd morsan som stod med tårarna i ögonen. Gullefjun! Därefter firade vi av mitt hopp med en promenad, en lunch och flanation i supersöta Arrowtown. Hittade The Remarkable Sweet Shop där vi drog en fudgeprovning innan vi bestämnde oss för Hokey Pokeyfudgen och jag till min stora glädje hittade Riktigt Salt Lakrits! Hej färdkost deluxe! Perfekt inför nästa ROADTRIP som bar av till Glenorchy som ligger cirkus 1 timme utanför Queenstown Men som tog cirkus 2 för alla foto och fudgestopp som vi var tvugna att göra! Jag säger bara scenic road 2011! Sicka views! Jag skriver för oss båda när jag skriver att Nya Zeelands landskap är det finaste landskapet vi någonsin sätt! Att vi dessutom tror att vi är med i Sagan om Ringen är ett plus i kanten.. Och sist men inte minst. Mamma. Elias. När ni ser det här har jag redan gjort det. Vi hittade en urfin liten glänta vid sjön som bara skrek; kom och campa gratis här. Så vi drog en freedomcamping, invigde vårt egna lilla kök för första gången och avnjöt pestopasta och halva Monsters vs. Aliens innan datorn dog.





























































































Det var dem första fem dagarna, datorn vill inte sammarbeta längre så stay tuned for nästa fem dagar later! TOP OF THE MORNING TO YA!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0